Ämne: Fingerslag
Visa ett inlägg
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-03-19, 15:04
jesper0120 jesper0120 är inte uppkopplad
Rookie

Reg.datum: Mar 2008
Klubb: MBC
Question Fingerslag

Eftersom jag är tränare i beachvolley får jag ofta frågan vad som är rätt och fel angående ett fingerslag. Olika regler (tillämpning av domare) finns ju och gör det svårare för amatörer och nybörjare att veta vad som gäller.

Finns det någon som vet varför det är olika regler (tillämpning) av fingerslaget i inomhusvolley resp. beachvolley? Vad jag vet så är reglerna desamma enligt regelboken men ändå tolkas de helt olika.

En teori jag själv har är att den nationella domarkåren försöker följa de internationella reglerna (som finns på arenan) som gäller för inomhus resp. beach. Det i sin tur påverkar alla klubbar i landet som sedan försöker lära ut den teknik de tror är den rätta. Min personliga åsikt är att ett fingerslag i inomhusvolleyboll ska ha samma regelbedömning som i beachvolley. Men kommer vi nånsin att nå dit?

Vad säger ni andra som läser detta?

Nästa fråga gäller t.ex. om jag som domare (eftersom jag är "licensierad" domare också) börjar använda en regelbedömning som följer regelboken men som i sin tur går emot den praxis som gäller på nationell nivå i beach. Hur kommer en eventuell domarkår (inom beach) ställa sig till detta förfarande?

Min sista fråga rör fingerslaget i volleyboll. Anta att en domare från beachen kommer in och ska döma en volleybollmatch och en volleybollspelare tillämpar ett fingerslag som normalt accepteras på beachen. Bör domaren då acceptera detta slag, eller är beröringen för långsam för volleyboll?? Alternativt kan inomhusdomaren komma ut på beachen och tillämpa inomhusreglerna. Detta skapar väl i sin tur samma kaos??

Mvh Jesper
Svara med citat