Ämne: Hopparknä!
Visa ett inlägg
  #10 (permalink)  
Gammal 2008-03-05, 15:51
svenskefan svenskefan är inte uppkopplad
Rookie

Reg.datum: Mar 2008
Klubb: NIF
Standard

Hej!
När det gäller orsaken till/uppkomsten av hopparknä är det ju ganska klart att det är en överbelastningsskada - "overuse". Detta innebär ju att smärtan till slut försvinner om man vilar tillräckligt länge. Sen kan man ju fundera över varför vissa personer verkar kunna hoppa precis hur mycket som helst utan några problem, medan andra får ont vid ganska låga belastningar.

Jag tror personligen att det har att göra med risig hoppteknik. Det är ju rätt rejäla krafter som kroppen ska absorbera när man hoppar med full kraft så ofta som det blir när man tränar/spelar match. Den risiga tekniken kan vara en konsekvens av obalanser i muskelstyrka mellan de olika muskelgrupperna som är aktiva. Sen tror jag att den dåliga tekniken också kan ha att göra med dålig rörlighet i både höfter och fotleder.

Jag har själv gjort en djupdykning i ämnet, på förekommen anledning, och slås av hur lite vetenskapen faktiskt vet om ämnet. Det verkar inte ens finnas ngn consensus om anledningen till smärtan, oftast syns inget eller litet på MR, det finns teorier om att knåskålssenan får ökad blodkärlsinväxt (vascularization) men varför detta skulle leda till smärta finns det inte mycket teorier om.

På senare år har en del intressanta studier gjorts, Anna Frohm på Bosön har gjort en utvärdering av eccentriska knäböj i en apparat som heter "bromsman". Det finns ett par studier på eccentriska knäböj på "decline board". Det verkar som om man kan uppnå relativt goda resultat med hjälp av denna typ av rehab. Idéen är likadan bakom båda metoderna, utsätt den sargade knäskålssenan för väldigt hög eccentrisk belastning, stretcha nogsamt efteråt och bli bättre.....

niklas wörmann
Svara med citat