Ämne: Hopparknä!
Visa ett inlägg
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-02-26, 12:19
BeachKlas BeachKlas är inte uppkopplad
Rookie

Reg.datum: Feb 2008
Klubb: Göteborg Beachvolley Club
Standard skydd/stöd av olika typer

Jag kommer här att beröra två olika typer av skydd, värmande med hål för knäet, samt "knee-straps" som trycker på patella-senan och hur dessa fungerar för mig som är aktiv i beachvolleyboll.

Jag har haft hopparknä i cirka 10 år.
Inomhusvolleyboll blev för mig efter fyra år omöjligt att träna.
Dock är beachvolleyboll mycket skonsammare för mina knän och jag spelar detta ett par gånger i veckan.

Värmande och stödjande skydd med hål för knäkulan
Det som funkat mycket bra för mig är värmande/stödjande skydd med öppet knä.
Med hjälp av dessa skydd har jag mycket litet smärta i mina knän och knäna hinner läkas mellan träningspassen så att två beachvolleyträningar i veckan är möjliga att genomföra.

För närvarande använder jag mig av ett av Rehbands skydd och då den gamla helblåa modellen som bild 1 (se nedan) visar, samt av ett McDavids-skydd som ni ser på bild 3.

Rehbands nya gråa skydd (se bild 2) är av tunnare typ gick efter ett halvår sönder i öppningen för knäet. Men detta berodde nog till stor del av att jag vred ur dem ordentligt då jag tvättat dem. Dock har den äldre blåa modellen klarat av denna behandling under mer än ett år utan att gå sönder. Om ni därför köper liknande skydd rekommenderar jag er att inte vrida ur dem utan att kanske klämma ur dem och vara försiktig med knäöppningen. Då skall de nog hålla längre.
Jag upplevde även en sämre passform på denna nya gråa modellen. Jag är ganska lång och smal (192 cm/72 kg) och jag upplevde överdelen av skyddet som omgärdar nedre delen av lårmuskeln vara alltför vid för mig. Ni kan nog se skillnaden mellan skydden i detta hänseende på bilderna nedan.
Av dessa olika skäl har jag börjat använda ett skydd från McDavid (Bild 3):

McDavids skydd är tunnare än Rehbands skydd men verkar fungera likvärdigt för mig.

Dessa skydd både stödjer och värmer och utifrån min upplevelse så tror jag att mina knän främst har nytta av skydden när det gäller den värmande funktionen.

Knee straps
Jag har även provat tre olika typer av knee-straps. Däribland det från McDavid som ni kan se på bild 4 samt Rehbands motsvarighet. För mitt användande i mitt utövande av beachvolleyboll så upplevde jag McDavids passa bäst. Detta för att det var ett av de smalaste skyddet av denna typen och att de därför satt bäst kvar på knäet. De andra skydden var alltför breda och åkte därför alltför lätt ned.
Något som också var problematiskt med knee-straps var att de behöver sitta ganska hårt och när det då kommer in sand under skyddet på patella-senan så skaver det ganska hårt. Det problemet är mycket mindre vid användandet av värmande och stödjande stöd med hål för knäkulan.
Jag tror också att knäet böjs i större grad under utövandet av beachvolleyboll än vid inomhusvolleyboll varför skydden troligen sitter bättre vid inomhusvolleyboll.
För mig räckte inte funktionen av knee-straps utan jag upplevde mina knän bli för kalla varför mina problem med smärta i patellasenan blev större än när jag använde de värmande och stödjande skydden.

Stretching
Jag skall också medge att jag under min 10-årsperiod med hopparknä inte stretchat särskilt mycket. Detta är något som jag nu har börjat med. Kanske kan mina problem minskas ännu mer så att jag kanske till och med kan sluta med skydden.

Hoppas detta inlägg kan vara till hjälp för någon.
Hopparknä verkar ju vara ett stort problem hos oss volleybollspelare och att få utbredda fungerande standardbehandlingar finns att tillgå.

Bild1:Bild 2:Bild 3:Bild 4:
Svara med citat